fbpx

Norway Consulting AS

Markedsføring: Guide for å bli selvstendig IT-konsulent i Norge

marked

Å markedsføre deg selv som konsulent er et viktig steg for å sikre oppdrag, selv for erfarne IT-konsulenter med mange kundekontakter. Enten du er ny på markedet eller har en lang historie i bransjen, er det nødvendig å skape synlighet og interesse for dine unike ferdigheter og tjenester.

Å markedsføre deg selv gir deg muligheten til å bygge broer til nye muligheter, og det finnes mange kreative måter å oppnå dette på. Jo flere verktøy du har i verktøykassen din, jo lettere er det å få spennende oppdrag.

Skriv den perfekte CV-en

Noe av det første en eventuell kunde spør etter når de ønsker en konsulent, er CV.  CV-en din er i mange tilfeller kundens førsteinntrykk av deg, og innholdet grunnlaget for om kunden ønsker å ha deg med videre i prosessen eller ikke. 

Når potensielle kunder vurderer å ansette en konsulent, er CV-en ofte deres første inntrykk av deg. Det er derfor avgjørende å lage en profesjonell CV som tydelig fremhever dine kompetanser og erfaringer. Husk å tilpasse CV-en til hver enkelt oppdragsgiver. Dette viser at du har tatt deg tid til å forstå deres behov og at du er dedikert til oppdraget. Unødvendige detaljer, som sommerjobben i en lokal butikk, kan utelates, mens prosjekter og erfaring som er relevante for oppdraget, bør være i fokus. Husk å jevnlig oppdatere CV-en din når du skaffer nye sertifiseringer eller oppnår nye ferdigheter.

Om du registrerer deg som konsulent i vår database (hvilket er helt uforpliktende), kan vi hjelpe deg med råd og veiledning knyttet til din CV.

Bruk dine referanser 

Referanser fra tidligere oppdragsgivere kan være en sterk tillitsbygger når du søker nye oppdrag. Klart og tydelig angivelse av bedriftens navn og en kort beskrivelse av hva du har oppnådd sammen med din rolle i prosjektet er avgjørende. Velg nøye ut de mest relevante referansene for hvert oppdrag du søker.

Benytt sosiale medier

Sosiale medier gir deg en plattform for å bygge ditt personlige merke. Her er det mange plattformer å velge mellom, og det kan være vanskelig å være til stede og aktiv på alle. Velg derfor ut den/de du er liker best og jobb med disse. 

Hvis du bare skal velge én, er LinkedIn det opplagte valget. Opprett og vedlikehold din LinkedIn-profil ved å legge til arbeidserfaring, prosjekter, kurs og utdanning. Dette gir potensielle kunder en rask oversikt over din kompetanse. Forbli engasjert ved å følge relevante bedrifter og personer, og delta i samtaler som er relevante for ditt felt. Del gjerne dine egne tanker og innsikter i form av innlegg eller artikler for å etablere deg som en autoritet innenfor ditt fagfelt.

Registrer deg hos et konsulentfirma

Hvis du ønsker støtte og hjelp underveis, kan du vurdere å registrere deg hos et anerkjent konsulentfirma som Norway Consulting (hint, hint! blunkefjes).

Vi har allerede kontakt med et bredt nettverk av kunder som jevnlig søker IT-konsulenter med ulike spesialiteter, og jobber kontinuerlig med å matche konsulenter med oppdragsgivere. Etterspørselen etter IT-konsulenter er økende, og vi kan være springbrettet du trenger for å komme i gang og få de første oppdragene.

Det er helt uforpliktende å være registrert hos oss, og vi vil kun ta kontakt dersom vi finner et oppdrag vi tror kan være en god match med deg og din kompetanse. 

Vi har mange fornøyde og dyktige konsulenter som har vært hos oss i flere år. Har du noen års erfaring som utvikler, vil det kunne være flere aktuelle oppdrag for deg hos oss – men du er ikke bundet til å takke ja til et prosjekt, med mindre du har skikkelig lyst! Det vil si at du kan være registrert i databasen, selv når du er utleid på et annet prosjekt i regi av deg selv/andre. 

Det finnes mange veier til suksess som IT-konsulent, og en positiv tilnærming, sammen med en god strategi, vil hjelpe deg med å nå dine mål. Lykke til i din konsulentkarriere!

Norway Consulting

Picture of Norway Consulting

Norway Consulting

The place to connect!