Jeg har nå jobbet med IT-konsulentformidling i over 6 år, og har begynt å opparbeide meg en del kunnskap innen denne verdenen og dette yrket. Men når jeg prøver å fortelle folk hva jeg jobber med, så er det veldig få som har hørt om og i det hele tatt vet hva IT-konsulentformidling går ut på. Så det hender at jeg sier at jeg jobber med IT-rekruttering, selv om det egentlig ikke er sant. IT-konsulentformidling er ikke det samme som IT-rekruttering. Når man rekrutterer IT-ressurser hjelper man selskap ansette de riktige IT-ressursene, mens når man jobber med IT-konsulentformidling, så løser man kompetansebehovene for diverse kunder ved hjelp av innleide IT-konsulenter.
Av Johan Lossius, CEO i Norway Consulting
Forstå forskjellen og finn ut hvilken retning som passer deg best
Fokuset er på å finne en person som matcher med:
Fokuset er på:
For å lykkes med IT-konsulentformidling og gjøre kundene fornøyde må man fokusere på flere aspekter:
Hvis man har 10 senior .Net-konsulenter som søker oppdrag, og man har 2 kunder som søker .Net-konsulenter, må man velge de aller beste av disse .Net-konsulentene, og fokusere på disse, utarbeide et tilbud som er så bra som mulig med CV og evt. annen dokumentasjon.
Det gjelder å ha et stort nettverk. Underveis under arbeidet bygger man opp flere og flere kontakter og allierte, slik at når man får en kundehenvendelse som søker en bestemt IT-kompetanse, at man da har et solid leveranseapparat bak seg til å løse behovet.
Det som er viktig å påpeke er at IT-konsulentverdenen er en egen verden. Dette er noe som nye personer raskt legger merke til når de begynner i denne jobben. Man trenger ikke å ha utdanning eller erfaring innen IT for å lykkes i denne jobben, men man må:
Det viktigste her er å påpeke at IT-konsulentformidling er en team-aktivitet. Det er dermed noe man må lære seg i samarbeid med et team. Dersom man er samlokalisert er det mye enklere å dele kunnskap og kompetanse, og være synkroniserte og koordinerte, og dermed få en forståelse for IT-konsulentverdenen og oppnå suksess.
Bygge opp en kunnskapsbase som er tilstrekkelig til å kunne produsere resultater på egenhånd.
Bli flink og opparbeide seg mye kunnskap innen bransjen og IT-konsulentverdenen.
Opparbeidet nok kompetanse til å kunne levere resultater konsekvent, forutsatt at det var en match for jobben og selskapet i utgangspunktet.
Fordi vi hele tiden utfører vårt arbeid basert på relasjoner og nettverk, og vi hele tiden er avhengige av aksept fra ulike aktører for våre tilbud og forslag, så er det en fellesnevner som er viktig å huske; nemlig at vi hele tiden omgås mennesker. Mellommenneskelige relasjoner er dermed alfa omega for å lykkes i denne jobben, og for å bygge opp de mellommenneskelige relasjonene er det spesielt tre punkter som er ekstra viktige å ha et bevisst forhold til. Disse er:
Å yte utmerket kundeservice overfor både kunder og konsulenter. Uansett hvor stort eller lite problemet er, eller hvor mange ganger du har fått samme spørsmål, så er svaret alltid «Ja, det skal jeg fikse så snart som mulig» med et smil om munnen, og så at man fikser saken ved første anledning. Dette skaper velvilje, og legger til rette for et langvarig samarbeid.
Å være entusiastisk/positiv. Det er ikke alltid man føler for å være entusiastisk, f.eks. hvis man får et avslag, men dersom ens tilnærming til jobben generelt sett er entusiasme, så smitter dette. Kundene blir entusiastiske over tilbudet ditt, konsulentene blir entusiastiske over å samarbeide med deg, og det bygges opp positive vibber forbundet med deg og selskapet ditt, og det tillater at du får utrettet mye, mye mer, enn om du har en annen holdning til arbeidet. Hvis man får en email fra noen som er misfornøyde, så responderer man bare upåvirket med en hyggelig og positiv melding om at det skal man løse. Eller evt. lar være å svare om emailen er useriøs.
Å være pålitelig. I denne bransjen foregår det konstante mellommenneskelige forhandlinger, og det kan være en kunst å klare å navigere seg gjennom dette landskapet samtidig som man oppnår det man ønsker oppnå. Det viktige her er å holde det man lover, at den informasjonen man deler er korrekt, og at om det er informasjon som er sensitiv som man ikke ønsker dele, at man da holder denne tilbake, framfor å fortelle unøyaktigheter. Man er avhengig av at folk har tillit til en, og det er disse langsiktige relasjonene som fører til at man klarer å bygge seg opp i denne bransjen.
Dette er spørsmålet som er veldig vanskelig å besvare, nettopp fordi man er ute i markedet og arbeider. Alle kundebehov er forskjellige fra hverandre, alle IT-konsulenter er forskjellige, og alle interaksjoner, forhandlinger og dialoger er unike, så det oppleves sjelden at noen dag er den samme.
Dersom man ikke har kundebehov å løse, må man ty til proaktivt arbeid. Bruke tiden på å bygge nettverket, eller ta unna forefallende arbeid, eller evt. å forhøre seg med sin kundebase om de har noen kompetansehull som trenger løses.
Kort fortalt; dette er en jobb hvor man aldri går tom for arbeidsoppgaver, fordi det hele tiden er kunder som har behov for IT-kompetanse, og det alltid er meningsfullt arbeid å foreta seg for bedriften man er ansatt i. Spørsmålet er bare hvor store ens ambisjoner er, og hvor høyt man ønsker å nå.
Så for å oppsummere, det viktige er altså at man trives i jobben, er selvmotivert slik at man jobber systematisk over tid slik at det føles mer som en livsstil enn en jobb, samt at man har en driv og et ønske om å prestere slik at man vinner og vokser, samtidig som man feirer seirene underveis.
Vi er åpne for å ansette personer uten tidligere erfaring fra IT-konsulentbransjen, samt mer erfarne personer, så lenge det er en match.