fbpx

Norway Consulting AS

Gründerreisen som ble en suksess

Vi skal ikke mange år tilbake før Norway Consultings spede begynnelse som en visjon på gutterommet. Siden Johan Lossius opprettet selskapet 11. august 2016, har selskapet hatt en enorm vekst og suksess. Hva var oppskriften?

Tok sjansen

Johan hadde tidlig i 2016 ca. 2 år bak seg som ansatt innen formidling av freelance IT-konsulenter på det norske markedet. Denne erfaringen gav ham noen idéer til hvordan dette kunne utføres på en bedre måte. Fra mars 2016 tok han sjansen og stod da helt uten jobb. Nå startet forberedelsene til oppstarten av det nye selskapet, Norway Consulting AS.

Parallelt med forberedelsene måtte han finne midler til å finansiere oppstarten. Dette klarte han gjennom å ta diverse jobber som bl.a. smed, camping-resepsjonist og -assistent, traktorfører og maler. Sommeren 2016 hadde han klart det. Navnet «Norway Consulting» ble til fra visjonen om å være det foretrukne bindeleddet mellom frittstående IT-konsulenter og innkjøpere av IT-konsulenttjenester på det norske markedet.

I starten handlet det om å overleve

Nå bar det ut på IT-markedet. I starten handlet det om å selge for å overleve, og de første to salgene kom i oktober 2016. Dette var to konsulenter som jobbet noen få timer for en kunde i byggebransjen. De første «fruktbare» salgene kom først rundt månedsskiftet november/desember samme år; en fast rekruttering for en større kunde, i tillegg til et salg av en IT-konsulent til et veletablert selskap.

Med disse to salgene, samt et knippe andre salg til en samarbeidspartner kort tid senere, ble veien framover mye lettere. Videre derfra har ballen rullet fort, og selskapet har vokst i antall samarbeidende kunder og konsulenter, i omsetning og antall ansatte.

Kombinasjon av effektiv digitalisering og mellommenneskelig rådgivning

Den opprinnelige visjonen Johan hadde med selskapet, var 1; å bygge et solid team for vekst og samarbeid og 2; finansiere byggingen av en plattform for direkte/”selvbetjent” matching av kunder og IT-konsulenter. Grunnet relativt god suksess med den tradisjonelle forretningsmodellen, hvor man også beholder den mellommenneskelige rådgivningen, fortsatte vi med det. Vi tror at kombinasjonen av effektiv digitalisering sammen med menneskelig relasjonsbygging, vil være selskapets suksessfaktor fremover.

Visjonen er fortsatt å utnytte den unike bransjekunnskapen og forretningsforståelsen som vi tilegner oss gjennom vårt virke, til å skape moderne og cutting edge rekrutteringsverktøy, som i sin tur kan avansere rekrutteringsbransjen. Fokuset vil fortsatt og alltid være på hvordan vi kan bruke disse verktøyene til å hjelpe våre kunder og konsulenter på en effektive og kundevennlige måter. Målet vårt er at kundene får løst sine kompetansebehov på en skreddersydd og best mulig måte, samt at konsulentene får tilgang til alle de unike mulighetene som finnes på markedet.

Dyktige folk og veien videre

De siste årene har selskapet hatt en tydelig strategi om å få flere flinke ansatte med på reisen, som med sine unike egenskaper kan bidra til den videre veksten. Dyktige folk er med på å forklare mye av grunnen til at vi vokste med ca. 126% selv i unntaksåret 2020.

Til tross for å ha blitt utnevnt til gassellebedrift flere år på rad, ser vi ingen grunn til å hvile på laurbærene. Vi tar ikke veksten for gitt og vet at det krever hardt arbeid, gjennomtenkte strategier, gode strukturer og dedikerte mennesker for å kunne fortsette fremgangen vi har hatt til nå. Gjennom konkrete markedsstrategier, unik bransjeinnsikt, og entusiastiske rekrutteringsplaner, tar vi sikte på solid vekst også i årene som kommer. Vi ser med spenning fram til hva framtiden bringer, og håper du som leser dette vil følge oss på veien!